Friday 10 August 2012

Pengalamanku Praktikal di Ahlan Press :)

Sweet Memories Di Jw Mariiot Hotel
Sebagai staf Ahlan Press
(Aku, Sue, Farah, Fiza & Qolbi)
Aku sekarang di ambang tahun akhir blaja di UKM, so semester nie aku kne praktikal... Aku pilih syarikat swasta, disebabkan aku amik modul bahasa Arab aku kena la praktikal dgn agensi yg berkenaan la dgn bidang aku.. Jadi pilihanku adalah Ahlan Press.. Syarikat surat khabar Arab yg beroperasi di Damansara...

Kawan-kawan yang sama-sama berpraktikal ng aku adalah Farah,Fiza, Sue & Qolbi... Bermula episod berpraktikal aku dan kawan-kawan di syarikat Ahlan.. Pd mulanya agak kekok la jgk, dh lama kot xkeje..tp lama-lama kami dh mula faham urusan syarikat...Ingatkan kitorang kne buat editing surat kbr..rupanya.. MARKETING????   wow first aku dgr perkataan tu agak terkezut la, mana x nyer jauh bersimpang dgn bidang aku... Tapi kami cekalkan jgk ati nie cube sesuatu yg baru kata bos aku hehee... Opss lupa lak aku. ktrg ada tiga big bos di sini yg pertama Tuan Haji Ghazali, kedua Tuan Haji Ishack dan yg terakhir Tuan Haji Alwie...kdg2 je masuk opis hehhehe... Dan sorg staf iaitu editor surat kbr, Ustaz Bilal...

Mula dgn minggu pertama, Kami diberi latihan oleh Ustaz Bilal Mohd Ahmad staf Ahlan yg berbangsa Arab dari Syira...  Nice too know him..banyak ilmu yg dicurahkan..mmg satu pengalaman yg bernilai la... Selain itu ktrg mula diberi brefing ttg apa itu marketing, bagaimana nk mulakan marketing di syarikat tersebut... terkulat2 jgk aku time tue xleh nk bayang apa yg aku kne bt nie..jumpa org arab, col org arab..telan air liur aku...hahhaa.... bak kata semua yg berkaitan dgn org arab la dh nama srt kbr arab mestilah yg nk bace org arab ye x..hehe

Semua tgh control ayu nie hahha....
Minggu pertama xde la banyak sgt keje ktrg just brefing jela psl marketing... duduk opis just bt keje pejabat..sambil search syarikat -syarikat yg berpotensi utk buat iklan dgn ahlan... Masuk minggu kedua, pengalaman yg berlainan pula,kami di dedahkan dgn urusan syarikat... ramai la yg kuar masuk opis..ktrg belajar la cara nk layan customer..mula2 kelam kabut jgk tp lama2 semua berjalan lancar... itulah pengalaman...hehe

Ada satu pengalaman yg plg sweet, ktrg dijemput ke National Day Algerian di JW MARIOT bukit bintang..hahaha... seronok sgt, abg tersayang pon join jgk...best taw... terasa sgt fun bile duduk di kalangan org arab.. tp yg hilang moodnyer kne makan berdiri hahha..pelik aku..mcm dlm filem korea pon ada...tpksa la...makanan macam2 ada, tp makanan arab la kan hehhe...chef2 pon baik sgt org ganu kite hehhe... tp yg xsyok esokknyer aku pening kpla & muntah2 hahaha..padan muke aku sape suh makan cmpur2 kn ... :(

Sempat lg aku ng sue berposing sebelum balik kt lobi hehe
Ok, ni nk citer pengalaman pertama aku kuar jumpa klient arab bersama sue..hahaha lucu sgt, punya kelam kabut ktrg nie..maklumla first time... sampai paper sample dan name card ahlan tertinggal... mula2 jumpa ng org arab namanya Ala' Alaladin hehhe..unik kn nama die..orgnya pergggh osem cam pelakon arab yg dlm tv tue..tp aku ng sue je bckp tp die just jwb ok dan senyum haha...sweet..

 Last2 ktrg ditransfer kpd PA tarbush, dlm hati kami ni dup dap dup dap la..org arab mane la kn ktrg kne jmpe ni... ktrg di follow waitrees ke Halabi Restoran VIP...wah cantik tempatnya, kat situ ktrg tgk ramai org arab kedutaan...xsangka,hahaha.... tanpa tanya trus ktrg tgur org arab tue.. ingtkn die org yg kami kne jumpa rupanya PA die hahha...terkebil2 org arab tue...tbe2  kuar org pempuan MELAYU....fuh lega rase... terkekek-kekek kakak tu gelakkan ktrg... die ckp nape u all tgur org tu..hahha..tu big manager kami..mujur die xmelenting..hehhe..lawak btul...
Sue Dan Tarbush :)

Bermula lah perbincangan kami ttg marketing, mmg agak terketar-ketar jgk kami nak menerang nie..slow akak tue tnya adik2 ni dh lama ke dlm marketing,..hehe.. aku pon selambe jwb la maaf kak kami ni sebenarnya bdk praktikal..hehe... akk idd ckp patutla haha... mujur akk tue sporting giler siap bg tips2 kat kami hehe...dlm 30 minit berakhir la perbincangan kami...itula pgalaman pertama aku kuar..skrg xde dh kuar hahaha...

So minggu seterusnya aku bt keje melalui fon n email jer utk cari syarikat2..hehhe..begitula keje kami, yg mencabarnya adalah kami kne berinteraksi dgn org2 besar... pnh ler kne sembur hahhaa..tp itu ktrg jdkn sebagai cabaran dlm menjalankan marketing..haha.. kalu dulu selalu menyampah tgk org yg bt jualan kt shopping kompleks tue..rupenya cm2 la rasenya bila kita col syarikat utk tawarkan iklan tp syarikat tu xnk hahaha...

org arab tlg tgkp gbr aku hahaha... Sweet :)
Sedar xsedar skrg dh masuk minggu ke 6 dh ktrg praktikal kt AHLAN nie..so far pengalaman di sini sgt best walaupun bkn bidang kami..kami blh mencuba sesuatu yg baru..hehe... kalu nk kira tgl lg 4 minggu je praktikal... tp tolak cuti raya seminggu... hahha..tgl la 3minggu kn...wah xsbr nk balik UKM....start wat tesis dh...blja pon dh nk abs yahooo....






Ok cukupla setakat ni entri aku yer...aku nk tnjuk ckit gbr2 yg ada time kami praktikal ni hahhaa... semoga terhibur... :)


Aku & Abg pon sempat posing gak ,
 dh depan lif pon ni hehehe...




2 comments:

  1. maaf kak, tumpang tanya. macammana akak apply untuk intern di sini ya?

    ReplyDelete
  2. Ala sori yg bertanya akk xaktif lama blog ni, iklan rasanya ni ktrg hntr resume utk intern

    ReplyDelete

Hida Qistina Banner

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

My Anniversary Wedding..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers